HTML

Háromig Számolunk

„A kérdés nem úgy merül fel, hogy etikus-e vagy sem, hanem úgy, hogy jogszerű-e vagy sem.” Szollár Domokos az elitélt Bendek Fülöp 4.8 milliós végkielégitéséről „Lehet, hogy nem szokványos, de törvényes" Suchman Tamás a 804 milliós Tocsik botrányról ----------------------------------------------- "Nem túl finom megoldás, de rém hatékony" Avi megjegyzése Tonyhoz a Blöffből. ...no meg az életfogytiglan, rögtön itélő biróság, vagyonelkobzás, népharag, meg minden, amitől megremeg kezetek, lábatok áruló szarjankók!

Friss topikok

  • tesz-vesz: @civilkontrol: jobban örülnék egy posztvitához. tehát hogy posztba írod, aztán én posztban válaszo... (2010.07.26. 17:53) Dr. Nagy Róza for president
  • civilkontrol: @tesz-vesz: Bizony ám. kkbk.blog.hu/2009/09/09/gazdasagi_bergyilkos :o) Csak most talán válto... (2010.07.24. 23:04) A csata elkezdődött
  • civilkontrol: @Kalimera: Übergáz voltam, javitva, köszi mégegyszer! (most mindenki döntse el magában, hogy a ... (2010.07.19. 06:57) Én Veletek vagyok!
  • DjKaller: "Ebbe beleértjük azt az LMP-t is amelynek a javára az MSZP visszalépet, ez is azt bizonyítja, hogy... (2010.04.16. 00:25) Újabb kurucz-barika "leleplezés"
  • tesz-vesz: @civilkontrol: pont amiatt amit írtál alpári, bunkó, trágár, bárdolatlan paraszt ezek nem erkölc... (2010.04.09. 23:37) Kapjátok be!

Linkblog

Az állam, mint piaci szereplő

2009.12.15. 14:09 civilkontrol

 

Miért ne jelenhetne meg az állam a piacon mint szereplő?
Kezdek egy szemléltető példával.
Az OTP Bank 2008 első 9 hónapjában 298,3 milliárd adózott nyereséget ért el, de a válsággal sújtott 2009-es évben sem nagyon úszhatja meg 150 milliárd alatt.
Úgy alles zusammen a bankszektor hatalmasat tarol, hatalmasat tarolt. Mi kell egy bankhoz? Pénz és szaktudás, semmi ördöngősség.
Ugyan miért ne léphetne be az állam is szereplőként erre a területre? Miért ne juthatna az államnak is (helyesbítek, nekünk!) egy szelet a hatalmas tortából?
A pénz adott a szaktudás pedig beszerezhető. Ha az állam belépne erre a területre, több opció közül is választhatna, a mikor mit diktál a szükség elvén. Most épp azt diktálná, hogy lépjen be és szabályozzon, máskor, hogy profitot szerezzen. Most mondhatná, hogy Anyátokat 10% a jelzálog hitelezés kamata én odaadom a polgáraimnak 6%-ért! Még igy is keresek rajta, ráadásul meglódítom a stagnáló ingatlanpiacot, amivel munkahelyeket teremtek, azaz adóbevételt növelek és kiadást csökkentek. Ráadásul ezzel jelzem a többi szereplőnek, hogy a további talpon maradás, etikus profitképzést követel. Bajlódjon Üzbegisztán az etikai kódex nyűgeivel, én okosabban csinálom.
Ha pedig a piaci szereplőknek ez már sok és elkezdenek elszállingózni (és a szociális körülmények is optimálisak) akkor lazítok a gyeplőn. Ráállok a profitra, magasabb kamatra adok kölcsönt és alacsonyabb kamatot fizetek a betétek után. A piaci szereplők megmaradnak én pedig növelem a bevételem, azaz növelem az államkasszába áramló pénzt, amit tetszés szerint felhasználhatok pl. gazdaságösztönzésre, szociális kiadásokra.

A bankszektor csupán egyetlen példa. Szinte minden területen ugyanilyen hatékony lehetne az állam szerepvállalása ha...
Ha szigorú keretrendszerben kénytelen működni.

Itt-ott feldobtam ebből az ötletből néhány szösszenetet. Zömmel a következő reakciók születtek: Feltaláltam a kommunizmust, ugyanúgy lerabolják az állami vállalatot, mint a többi meglévőt, nem lesz hatékony / kicsinálja a piacot

Az ötlet célja nem a piac kiiktatása, hanem a piac korlátlan uralmának korlátok közé terelése ÉS a bevételek növelése, amit tetszés szerint lehet felhasználni. Cél hogy a profitot lefölöző szereplők mellett az állam is megjelenjen. A kommunizmus kizárta a piacot és elbukott. A neoliberális piacgazdaság kizárta az államot és ideje belátni, hogy elbukott. Kell hogy legyen középút amit talán erre érdemes keresni.

Marad még egy sarkalatos kérdéskör: Épp úgy lerabolják, mint a többit, veszteséges lesz, mint a többi, dilettáns lesz, mint a többi állami szereplő.
Tudtommal az SZRT. kivételével nem nagyon van nyereséget termelő állami vállalatunk. Leginkább azért mert mára csupán közszolgáltatásokat ellátó állami vállalatok maradtak melyek működése nem a nyereségről szól sem itthon, sem máshol a világon. Ha nem csak a közfeladatok terepén jelenne meg az állam, épp úgy képes lenne profitot képezni, mint a piaci szereplők, ráadásul ha baj van az adott területen, képes hatékonyan beavatkozni.

Lerablás, dilettantizmus probléma: Vegytiszta és mindenki számára áttekinthető keretek között kell működtetni az állami cégeket. Szerintem most sem (csak) a dilettantizmustól betegek az állami vállalatok, hanem a szándék hiányától. A közérdek helyett magánérdek érvényesül az állami cégeknél (is) így az állami cégek javai (köztulajon) magánérdekek játékszerévé válnak. A dilettantizmus pedig abból fakad, hogy politikai ráhatással állami cégekbe ejtőernyőznek a káderek akiknél nem a szakértelem, hanem a személy a fontos. Ha szigorú, de ésszerű keretrendszerben engednénk állami szereplőket a piacra, kifejezetten a bevétel növelése és a köz érdekében, ez a probléma kiküszöbölhető. Csak az általunk megálmodott szabályrendszeren múlik, hogy engedjük-e szerepelni az állami cégeket közbeszerzésen, vagy sem. Hogy kit engedünk állami cégben dolgozni és kit nem. Csak a szabályrendszeren múlik, hogy hogyan díjazzuk a hatékony működést (teljesítmény orientált szemlélet) és hogyan büntetjük a szándékos károkozást (keményen). Itt határozható meg, hogy mennyire engedjük beavatkozni az államot a piac folyamataiba.

Ezek már mind "hogyan" kérdések, melyek kidolgozhatóak.
Az én kérdésem a miért? Pontosabban miért ne? Miért ne jelenhetne meg az állam szereplőként a piacon?

Mivel nincsenek ilyen jellegű ismereteim, el tudom fogadni, ha hozzáértő emberek funkcionálisan mutatják meg, miért halott az ötlet, bár ennek ellent mondana számos ország hasonló tevékenysége.
De ha csak a szándék hiányzik, azon könnyű segíteni.

Mit gondoltok?

3 komment

Címkék: közélet reform

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebforradalom.blog.hu/api/trackback/id/tr821599731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2009.12.15. 15:40:59

Egyrészt a bankok profitjából mindenki most is részesülhet. Részvényt kell venni a nyilvánosan forgó részvényekből a tőzsdén, ezt minimális összeggel is meg lehet tenni. Az osztalék nem függ (közvetlenül) attól, hogy esik a tőzsde, vagy szárnyal. Az más kérdés, hogy a magyar ember csak az államig lát azt hiszi, hogy abban van "neki részesedése" amit az állam ad.

Másrészt, az állam a lakossági és vállalati betétek szektorában kiöli a versenytársakat, mert nem éri meg a kereskedelmi bankokban tartani a betétet, mert az államnál biztonságosabb.

Harmadrészt, az állam beindítja a versenyt az alacsony hitelkamatokkal, és felturbózza az ingatlanpiacot. Na pont ez indította el amerikában az ingatlan lufit. Ott ugyanis pont ezt csinálták az állami Fannie Mae és Freddie Mac nevű jelzáloghitelintéézetek. Az alacsony kamatra, mindenki úgy érezte, hogy hitelt kell felvennie az ingatlan piac meg úgy fellendült, hogy mindenki elhitte, hogy örökké felfele mennek az árak. A magas hitelkamat nem a bank szemétkedéséből, hanem az ügyfél kockázatából származik, ha a magyar állam mondjuk 6%-ot fizet minden felvett adósság után, akkor a Kis Pista csak akkor kap hitelt, ha elfogadja, hogy 6%-nál jóval többet kell visszafizetnie, különben a banknak megéri állampapírba tenni a pénzt. Ha az állam a 6% alatt nyújt hitelt, akkor megéri azt felvenni és állampapírba tenni, ami arbitrázs.

Negyedszer, teljesen értelmetlen az az érvelés, hogy az állam azért végezzen tevékenységeket, hogy bevétele legyen belőle. Erre van az adószedés monopóliuma. A piacgazdaság lényege, hogy amiből van bevétel azt végezze a magánszektor, amiből meg nincs, azt végezze az állam, vessen ki adót a bevételekre, abból finanszírozza azt, amit más nem csinálna meg. Az állam jelenleg a magyar GDP 50%-ával gazdálkodik. Azt hiszem ez több mint elég kéne, hogy legyen. Ezzel tényleg feltaláltad a kommunizmust.

Ötödször, te láttál már olyan szervezet aminek a működése, teljesen átlátható? Szerintem még egy trafikról se lehet tudni, hogy mit csinál, nemhogy egy állami vállalatról. A különbség, hogy a trafik a saját vagyonát kockáztatja, ezért sokkal inkább kényszerítve van a jó gazdálkodásra, hiszen a saját vagyon elfogyhat. Az állam viszont az adófizetőktől ELVETT pénzből dolgozik, az adófizetőnek nem kell beleegyeznie az adófizetésbe.

Több, erősebb állam = erősebb politikusok. Értsük már meg, hogy az állam nem egy fizikai létező, hanem a politikusokon és az alájuk rendelt bürokrácián keresztül kerül kapcsolatba a világgal. A poltikus és a bürokrata valamivel bölcsebb, rendesebb, tisztességesebb, előrelátóbb, mint az üzletember, a vállalkozó, a részvényes?

2-es tankör 2009.12.22. 21:04:16

Valami hasonlón gondolkodom én is.
Meg lehetne nézni a
www.kormin.hu
honlapot.

Németh Ernő

civilkontrol 2010.01.07. 20:11:42

@jvizkeleti:
Feltettem ezt a történetet ide: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9197728&la=96438747
és örömmel olvastam, hogy ez a szemlélet igen hatékonyan MŰKÖDIK pl. Finnországban, ami nem egy kimondottan rossz hely. Az eleve elvetés ezzel nálam el is bukott a részletek izgalmasabbak.

A "részvényt kell venni" javaslat a hazai jövedelmi viszonyok miatt elég cinikusan hangzik. Van egy csinos, délamerikai államokéhoz hasonlatos jövedelmi ollónk, minek köszönhetően van egy szűk csoport aki megteheti és tán meg is teszi, hogy részvényt vesz, de én a fentieket a másik tábor miatt irtam. Egy csongrádi falu munkakereső polgára soha az életben nem tud részvényt venni. Márpedig az államnak gondoskodnia kell arról, hogy a javakból (és lehetőségekből) mindenki egyaránt részesüljön. A jelenlegi modell csak rontott a helyzeten.

Az "állam kiöli a versenytársakat" a nagyobb biztonság miatt, no ebben lehet valami. De mint mondtam a szabályozás nem azt kell, hogy jelentse, hogy mindenkit kicsináljon, hanem azt, hogy ha a szereplők messze eltávolodtak a realitásoktól az államnak igenis legyen eszköz a kezében (a köz érdekében) a helyzet kezelésére. Ha az állami szereplő átesik a ló túloldalára az épp annyira káros, mint ha nem tesz semmit. Ebben talán egyetértünk.

Valszeg félreérthetően irtam. Én nem azt mondom, hogy az állam irreális feltételeket diktáljon, hanem hogy lépjen, ha a piaci szereplők elpofátlanodtak. Most ez történik és nincs eszköze az államnak, hogy helyreállitsa a rendet.
A pénzügyi szektorban nem a piaci szereplők bevételei miatt kell aggódni, azok eléggé rendben vannak, hanem az ő ügyfeleikért, akik kiszolgáltatottak.
Mégpedig saját túlvállalásukon kivül a piaci szereplők profitéhsége miatt.
És ha azt is hozzáteszem, hogy maga az állam nagyon csehül áll bevételekkel (hiába az 50% GDP a kérdés az, hogy mennyinek az 50%-a) akkor igenis jusson egy szelet az állami szereplőnek is ami egyrészt bevételt jelent (valóban a piaci szereplők kárára) másrészt szabályozást.

Jelenleg egyre kevesebb adófizető tart el egyre több embert. Hiába 50% ha az alapösszeg kevés. Az 50% emelése gyorsitaná az adófizetők csökkenését tehát nem megoldás.
Egyszerüen nem értem, hogy pl az autópályákat miért a strabag épiti? Ami ráadásul adózni sem igazán a mi államkasszánkba fog?
Ilyen válságos időkben mi a francért nem csinál az állam erre egy céget és foglalkoztatja segélyezés helyett a saját polgárait???
Az 1 millió hektáros állami földterületen mi a francért nem a munkanélküli emberek dolgoznak, hogy élelmiszert termeljenek? Miért törvényszerű, hogy olcsóbban tudom megvenni a szlovák tejet, mint a hazait, amit 30 Ft-ért vesznek át a gazdáktól???
süti beállítások módosítása